Van Quito naar Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Uitterhoeve - WaarBenJij.nu Van Quito naar Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Uitterhoeve - WaarBenJij.nu

Van Quito naar Cusco

Door: Tessa Uitterhoeve

Blijf op de hoogte en volg Tessa

22 Januari 2014 | Peru, Cuzco

Lieve allemaal,

Ik schrijf jullie nu vanuit het mooie Cusco in Peru. Afgelopen zondag ben ik hier aangekomen na een hele lange reis vanuit Quito, naar Bogota in Colombia en vanuit Bogoto naar Lima. Om vanuit Lima, na 7 uur wachten op het vliegveld, door te vliegen naar Cusco. En daar ben ik heelhuids aangekomen!

Maar voordat ik jullie meenemen naar mijn belevenissen in Cusco, wil ik jullie graag vertellen hoe mijn laatste weekje in Quito is geweest. Ik heb het heel mooi afgesloten, wat het ook weer moeilijk maakte om weg te gaan. Ecuador heeft mij wel betoverd met zijn mensen, de natuur en de cultuur.

Na een week les te hebben gehad van Franklin en het weekend op pad te zijn geweest, had ik de tweede week vrij om te reizen. Ecuador is niet heel groot en vanuit Quito kan je met de bus op de mooiste plekken komen.
Maandag heb ik eerst nog een rustig dagje gehad, mijn kleding gewassen en samen met Robert de stad in geweest. Hij heeft me weer meegenomen naar een mooie plek in Quito. In het midden van de stad ligt een heuvel waar een beeld staat van El Virgen (de maagd). Vanuit deze plek kan je de gehele stad overzien. Daarna hebben we weer lekker gewandeld door de stad en zijn we ´savonds ergens weten eten. De volgende dag zou ik voor drie dagen gaan reizen door Ecuador. Ecuador bestaat uit drie delen; de kust ( La costa), de jungle ( El oriente) en de bergen ( La sierra). Quito ligt in la Sierra en omdat ik in Cuba kan gaan genieten van de mooie witte stranden, wilde ik graag de jungle in.
De volgende ochtend heb ik de bus gepakt naar Banos. Dat is een echt backpackersdorpje, met watervallen, warmwaterbronnen en velen buitensportactiviteiten zoals rafting, bungeejump etc. De bustocht duurde in totaal 5 uur. Ze zeggen dat de bus direct naar de plaats van bestemming gaat, maar overal pikt de bus mensen op, waardoor het erg lang duurt. Maar je ziet dan wel weer veel van de omgeving en komt in vele kleine dorpjes terecht. Tijdens de bustocht zie je ook de omgeving veranderen en de temparaturen worden hoger. In de middag kwam ik aan in Banos. Vanuit mijn Insight guide boekje had ik een leuk hostel gevonden in het dorpje. Om zoveel mogelijk van banos te beleven ( ik zou er maar 1 nachtje verblijven), ben ik in de middag meegegaan met een tocht langs de watervallen. Dat was heel erg leuk! Met een klein open vrachtwagentje en de muziek voluit, brachten ze ons naar mooie plekken. Ik was samen met een groepje vrienden van een universiteit in Argentinie, die met elkaar een reis maakte door Ecuador. Zij kwamen zelf uit verschillende landen, waaronder Argentinie, Bolivia, Peru en Ecuador. Hele lieve mensen en we hebben een hartstikke leuke middag gehad. Naast de watervallen, kwamen we ook langs een punt waar we konden vliegen tussen twee bergen. Een soort bungeejump. Van Jo heb ik geleerd ´bij twijfel altijd doen´, dus met wankele benen, samen met één van de meiden, heb ik me laten verleiden en het was fantastisch!
Aan het einde van de middag kwamen we weer terug in Banos en daar heb ik Robert opgehaald van het busstation. Het was nog niet zeker of het hem zou lukken om te komen, maar als verrassing is hij toch even gekomen. ´savonds zijn we met een groepje de vulkaan opgegaan, vanuit waar we een mooi uitzicht over Banos zouden hebben. Alleen het was zo mistig, dat we niets zagen. Maar we hebben nog een lekker typisch drankje gedronken bovenop de berg en daarna zijn we naar een barretje gegaan in Banos om de dag af te sluiten.
De volgende morgen had Robert een afspraak in Santo Domingo en ben ik alleen verder gereisd. Na een bustocht van 3,5 uur kwam ik aan in Misahualli. Dat is een klein dorpje aan het begin van de jungle. En daar heb ik twee mooie en bijzondere dagen beleefd. Bij aankomst werd ik verrast door de aapjes die daar rondlopen op straat. En op aanraden van Franklin, had ik een adresje gekregen om te overnachten. Door een lokale jongen werd ik, achterop zijn motor, gebracht naar Sinchi Aqua. Dit is een primitief resort dat is opgebouwd door 11 Indiaanse vrouwen, die op deze manier in hun onderhoud voorzien en hun cultuur willen waarborgen. Een hele bijzonder locatie, op een afgelegen plek. Alles is met de hand gemaakt, van natuurlijke producten.
Ik was de enige tourist en kreeg een heel mooi hutje. Ik vond het wel spannend om daar te overnachten, omdat je eigenlijk in de buitenlucht slaapt en overal om je heen hoor je insecten, vogels en andere geluiden uit de natuur. Daarnaast hebben ze daar ook geen warm water en douche je buiten in een hutje. De wc wordt een ´droge´ wc genoemd, omdat je niet doortrekt met water, maar je gooit een soort van zaagsel in de bak. Ik had mijzelf voorgenomen om het een nachtje te proberen en als ik het te eng zou vinden, dan zou ik voor de tweede nacht een hostel zoeken in het dorp.
Nadat ik mij geinstalleerd had in mijn hutje, heb ik de lokale jongen gebeld om mij weer op te halen op zijn motor. Bij aankomst had ik kennisgemaakt met een gids en ik kon diezelfde middag nog mee met een kleine tour in een bootje over de Napo, langs een waterval en een Indiaanse commune. Samen met een stelletje uit Ecuador, zijn we op pad gegaan. Het was een heerlijke middag en het was bijzonder om bij de Indiaanse commune langs te gaan. Dat is een groep Indianen die nog afgezonderd leven en zichzelf in onderhoud voorzien. Enkele spullen moeten ze wel nog in het stadje halen. We hebben daar gegeten. Dat was vis op een stuk blad. Dat is een typisch gerecht in die streek. De vis wordt bereidt in het stuk blad op het vuur. Dit soort blad geeft een bepaalde soort smaak aan het eten en is dan ook erg lekker. We hebben het wel met onze handen moeten eten. Ook kon je daar souvenirtjes kopen, die de mensen uit de commune zelf hebben gemaakt. Ik heb een klein flesje gekocht, waarin vocht van een boom zit. Als je dit op een wondje doet, dan verdwijnt deze. De jongen heeft zich laten verleiden door een ander flesje, waarin ook een natuurlijke vloeistof zit. Dit moet je drinken en dan zeggen ze dat je je toekomst zit. Het is een natuurlijke drugs. Voor de vogelliefhebbers ben ik nog op de foto gegaan met een papegaaitje :)
Voordat we weggingen, heb ik me daar nog door een sjamaan laten verlossen van slechte energie, hoofdpijn en angsten. Met takken en een sigaret deed hij bepaalde dingen met mij. Erg leuk om mee te hebben gemaakt en misschien heeft het wel geholpen. Want ik heb die nacht heerlijk geslapen in mijn hutje en genoten van het primitieve leven. Ik slaap eigelijk altijd met oordopjes in, maar daar wilde ik maar al te graag de geluidjes horen van de natuur.
De volgende ochtend ben ik vroeg gaan ontbijten . Met uitzicht op een man, die denk ik mijn vis voor die avond had gevangen. Die dag zou ik samen met de gids een tocht maken over de Napo en de Misahualli. Ik ben dit keer lopend naar het dorpje gegaan en dat was al een hele belevenis. Om je heen hoor en zie je verschillende vogels. Knal oranje vogels. En het allermooist zijn de hele grote, felblauw met zwarte vlinders. Helaas heb ik geen foto van ze kunnen maken, want ze waren me elke keer te snel voorbij. Maar wat was dat mooi!
Om 8 uur zijn we met het bootje vertrokken uit Misahualli over de rivieren. De gids heeft mij meegenomen de jungle in. Daar heeft hij mij veel laten zien, zoals bepaalde soorten planten, vruchten, mieren en verteld over de dieren die in de jungle leven. Helaas zijn we die niet tegengekomen. Ik heb wel diertjes gegeten die in een blad leven. Deze diertjes smaken naar citroen. Het zijn een soort kleine luizjes. Het was een mooie tocht door de jungle en we hebben samen nog een outfit gemaakt voor mij van bepaalde bladen. Met deze outfit gingen de Indiaanse vrouwen vroeger op jacht. Er werd zelfs een tasje gemaakt, waarin ze bijvoorbeeld de vruchten bewaarden die zij onderweg tegenkwamen. Het is zo mooi om te zien hoe ze van de natuur kunnen leven en eigenlijk alles kunnen maken en eten. Ook zijn we nog de ´Pene del diablo´ (de penis van de duivel) tegengekomen. Dit is een wortel van een boom. Vroeger als een vrouw ging trouwen, dan werd deze als traditie door de ouders bij haar naar binnen gebracht, zodat ze nooit met een andere man zou gaan. Vreselijk. Na de jungle hebben we onze tocht vervolgd over de Napo en kwamen we onderweg de goudzoekers tegen. In deze streek ligt er heel veel goud op de bodem . Met bepaalde machines en velen uren handwerk, komt het goud naar boven en deze wordt verhandeld. We zijn even gestopt om te bekijken hoe ze dat doen. Daarna zijn we ook nog naar een reservaat geweest, waar dieren uit de jungle worden opgevangen. Waaronder een slang die net 8 ratten te eten had gekregen. Op de foto zie je ze nog zitten. Er worden ook veel aapjes opgevangen, die na verloop van tijd weer worden vrijgelaten. Omdat ze weten dat ze daar voedsel kunnen krijgen, komen ze ook weer vaak terug. Net toen wij er waren, kwam er een hele famile aapjes langs. Dat was erg leuk. Onderweg zijn we ook nog bij een dorpje wezen eten langs de rivier en de rest van de tocht heb ik voor op het bootje gezeten en dat was heerlijk!! Ik heb niet gezwommen, want er is mij eerder een verhaal verteld (en ik heb het visje gezien) over een klein visje die in deze rivieren leeft, die op de geur van urine afkomt. Dit visje gaat dat via het geslachtsdeel naar binnen en binnenin voedt hij zich. Hoogstwaarschinlijk zal je hieraan overlijden. Om dit te voorkomen moet je gewoon niet plassen in de rivier, maar het idee dat deze daar leeft, gaf mij de kriebels. Op dat gebied heeft de Sjamaan mij niet genezen van mijn angst.
Aan het eind van de middag kwamen we weer terug in Misahualli. Omdat daar zelfs geen pinautomaat was, ben ik naar het dichtsbijzijnde stadje gebracht om daar geld op te kunnen nemen. Bij terugkomst ben ik weer teruggelopen naar Sanchi Aqua en daar lekker een koude buitendousche genomen. Het is heel warm in deze streek, dus dat is juist wel lekker! ´savonds ben ik thuis gebleven en heb ik daar met de kindjes gespeeld en gekletst en lekker ontspannen. Op aanraden van Franklin had ik in de ochtend al een visje besteld en deze heerlijk gegeten. Weer een goede nacht gehad in mijn hutje. In het plafond zaten wel kleine vleermuisjes die wegkropen als ik met mijn lantaarntje op hen scheen. Erg schattig. Ook kwam er aan de buitenkant van mijn deur een salamander voorbij wandelen.
De volgende dag was het alweer vrijdag. Ik ben samen met één van de Indiaanse vrouwen het gebied rondom Sanchi Aqua wezen verkennen. Zij heft mij verteld hoe hun grootouders vroeger hier leefden en we hebben vruchten geproefd die we onderweg tegenkwamen. Één vrucht is de vrucht waarmee chocolade wordt gemaakt. Deze worden gedroogd en daarna worden ze gemalen tot cacao. Ik had niet verwacht dat cacao uit een vrucht kwam. Zelf heb ik de vrucht ook geproefd en dat was lekker, maar smaakt nog niet naar cacao.
Aan het einde van de middag heb ik de bus weer teruggenomen naar Quito. Het was bijzonder om deze dagen in zo´n rust te hebben geleefd en kennis te hebben gemaakt met hoe de mensen daar nog leven en hoe de natuur ons in levensonderhoud kan voorzien. Je hebt niet meer nodig.

Na een bustocht van ruim 5 uur kwam ik weer terug in Quito. Het was mijn laatste avond in Quito en deze heb ik samen met Robert afgesloten. In Quito wordt heel veel op straat gegeten en we zijn dan ook naar een plek gegaan waar je dat goed kan doen. Dat was een leuke culturele afsluiting.
De volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan, zodat ik mijn kleding nog naar de wasserette kon brengen. Om 3 uur zou ik worden opgehaald door de taxi om mij naar het vliegveld te brengen. Ik had afgesproken om met Franklin te gaan lunchen, zodat ook wij nog afscheid zouden kunnen nemen. Dat was erg gezellig en een laatste wandeling door Quito gemaakt. Bij terugkomst mijn tas ingepakt ( deze woog inmiddels 8 kilo zwaarder) en nog een gebakje gegeten met mijn gastgezin en toen begon het volgende avontuur.

Het was een lange reis, maar de volgende ochtend om 9 uur kwam ik aan in Cusco. Daar werd ik opgehaald door Medy en Mauricio. Medy is een Nederlands meisje die ook in het gastgezin woont waar ik verblijf. Mauricio is één van de drie zonen. Ik heb het weer heel erg getroffen met het gastgezin. Het zijn lieve mensen en het is een mooie woning in de buurt van de school en het centrum. Er is veel ruimte in de woning. Er verblijft dan ook nog een ander meisje, Abby, uit de Verenigde staten en aankomend weekend komt er nog een vriend van Medy uit Zwitserland. Medy heeft hier vorig jaar ook voor 7,5 maand gewoond en voelt zich hier zo thuis, dat ze in December weer is teruggekomen.
Na kennis te hebben gemaakt met iedereen en mijn eerst kopje Coca thee te hebben gedronken (dit is thee van bladen van de plant, waar ook cocaine van wordt gemaakt. Deze bladen helpen tegen de verschijnselen die je van de hoogte kan krijgen. Cusco ligt op 3300 meter), heb ik even wat bijgeslapen. Daarna zijn we gaan eten bij een vriendin van de familie, waarmee Medy en Lily (moeder van gezin), mee dansen. Zij organiseerde een lunch en van dat geld kon zij sparen voor een nieuwe dansoutfit.

De mensen in Cusco houden van een feestje. En ook dat heb ik gelijk de eerst middag meegemaakt. Deze feesten zijn vaak gerelateerd aan het geloof en zijn santa´s. Voor welke santa dit feest was, weet ik niet meer precies, maar het was een leuke belevenis. De mensen zijn gekleed in mooie kleurrijke outfits en dansen een tradiotionele dans. Ook kan je op veel plekken de beroeme cavia eten. Ze zeggen dat het vlees van dit beestje erg lekker is. Eigenlijk moet ik dat dus wel een keer gaan proberen.. Gister ben ik samen met Medy nog naar een markt geweest in Cusco. Daar heb ik kennisgemaakt met nog meer vlees. Heel smaakvol. Deze foto´s zal ik bij mijn volgende verslag toevoegen.
De volgende dag begonnen mijn spaanse lessen. Ik heb drie dagen spaanse lessen, alvorens ik de Inca trail ga lopen. Ik heb les van Lorenzo. Een aardige jongen van mijn leeftijd. Hij leert mij weer nieuwe dingen en ook veel over de Peruaanse cultuur. Vanmiddag gaan we de stad in en dat is alweer mijn laatste lesdag. Cusco is trouwens een hele mooie stad. Het is eigenlijk meer een groot dorp met smalle straatje en mooie architectuur. Heel romantisch.
Morgen begint mijn Inca trail. Ik kijk er heel erg uit en ben zo benieuwd. Na mijn lessen van vanmiddag heb ik een kennismaking met de gids. Morgenochtend zullen we vroeg vertrekken en dan halen we de rest van mijn groepje op. Dat zijn nog twee jongens en een meisje. Allen van mijn leeftijd en ze komen uit Nederland en Belgie. Met hun zal ik de komende 4 dagen 20 uur gaan wandelen naar de heilige vallei. Straks moet ik nog even mijn laatste spulletjes gaan kopen en dan zal ik vanavond vroeg naar bed gaan om zo fit mogelijk te zijn!

Ik ga nu een einde maken aan dit verslag en de komende dagen zal ik niet bereikbaar zijn!

Heel veel liefs en ik wil jullie ook bedanken voor de leuke berichtjes en verhaaltjes die jullie mij schrijven. Ik kijk er elke keer erg naar uit om deze te lezen!

xxxxxxx




  • 22 Januari 2014 - 15:57

    Sange:

    HoI Tessa,

    Zo leuk wat je allemaal beleeft en meemaakt. Geniet ervan. Ben erg beniewd naar de Inca trail. En niet teveel gekke dingen eten he, lijkt wel China daar!
    Groetjes Sangeeta

  • 22 Januari 2014 - 16:03

    Joop En Marry:

    Lieve Tessa wat een heerlijk verhaal weer,wat een belevenissen denk als je straks weer thuis bent helemaal niets meer uit de weg gaat. Zo mooi dat je van de cultuur,natuur enz kan genieten en als ik het zo lees doe je dat voor duizend procent.Ga onwijs genieten van je Inca trail maar doe aub voorzichtig,wij kijken uit naar het volgende verhaal.Hele dikke xxxxxx van ons uit Krimpen aan den IJssel en Tessa blijven opletten hoor!!!!!!!
    Groeten Joop en Marry xxxxxxx

  • 22 Januari 2014 - 16:14

    Daan:

    Hey Tess,

    Wat een fantastisch verhaal weer! Alles klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De tijd vliegt vast voorbij en volgens mij geniet je er met volle teugen van. Echt super leuk om te lezen, ik word er helemaal vrolijk van. Heb je ook nog een foto van jezelf in jungle outfit? Misschien wil ik er ook wel 1, zal Bas leuk vinden.
    Nou genietse maar weer en ik kijk uit naar je volgende avonturen.

    Kusjes

  • 22 Januari 2014 - 16:33

    Carola:

    Hoi!
    Wat een gave avonturen, ik droom weer helemaal weg :)
    Heel veel plezier en succes met de lange wandeltocht, dikke kus!

  • 22 Januari 2014 - 16:42

    Ira:

    Lieve Tess,
    Wat maak je toch veel mee. En het is volgens mij nog leuker dan je gedacht en gehoopt had! Geniet ervan, maak mooie herinneringen en vertel straks alles nog een keer!
    X
    Ira

  • 22 Januari 2014 - 17:08

    Tanja:

    Wow Wow en nog eens Wow! Allemaal weer nieuwe belevenissen. Je verhaal nam me helemaal mee....
    Arme otto de cavia ...maar hij smaakt vast lekker :-)
    Dansze, wandelse, eetsmakelijk en geniet met al je zintuigen!! Xxx

  • 22 Januari 2014 - 17:08

    Papa Jan:

    He Tessa, ik heb je verhaal met heel erg veel plezier gelezen. Ik ben best wel jaloers, want hoe je alles beschrijft zou ik het zelf ook willen meemaken. Dan vanaf morgen de Inca Trail, Geniet van al het moois wat je gaat tegen komen en ik kijk weer uit naar je verhaal en foto's. Kusjes
    Papa

  • 22 Januari 2014 - 17:49

    Marie-Louise:

    Lieve Tessa,

    Jij bent zeker weten het stoerste chickie van de familie Uitterhoeve! Wat beleef je een hoop mooie avonturen zeg en wij beleven een beetje met jou mee!

    Veel liefs van je nicht die gewoon heel burgerlijk met een wijntje op de bank tv zit te kijken :)

  • 22 Januari 2014 - 17:57

    Mama:

    Ik zit net als bij je vorige verslag op mijn werk en lees met veel plezier je verhaal en trots dat ik ben op mijn avontuurlijke dochter. Ik laat aan iedereen hier je foto's zien. Echt geweldig wat je daar allemaal mag zien en beleven. Dikke kus van een trotse mama

  • 22 Januari 2014 - 20:05

    Cisca Sollet:

    Hoi Tessa,
    Ik lees je verslag met plezier, wat beleef en zie je ontzettend veel. Prachtige foto's bij je verslag. Veel plezier en geniet verder van je reis.


  • 22 Januari 2014 - 21:34

    Xiomara:

    oooh, die visjes ja! Eng idee, ik heb wel gezwommen in Brasil, ook omdat er werd gezegd dat het vooral bij mannen gebeurde (die hebben natuurlijk meestal van die losse boxers aan) en niet bij vrouwen..
    En die cacoavrucht is wel lekker he? Totaal niet wat je verwacht!
    Veel plezier nog!
    xx

  • 22 Januari 2014 - 21:52

    Sabine Vermeulen-ten Berge:

    Hoi Tessa,

    Het lijkt wel of je in een hele grote dierentuin rondloopt. Ik wil even laten weten dat ik je een ontzettend stoer wijf vind!
    Vleesmuizen in je kamer? Schattig? Ik zou geen oog meer dicht doen! En jij? Jij gebruikt al je zintuigen om alles te ontdekken en onderzoeken. Iieeeeee......
    R.E.S.P.E.C.T.

    Dat je met volle teugen alles opzuigt, straalt van je verhalen af.
    Fijn om mee te mogen genieten van jouw fantastische avonturen.

    Liefs,
    Sabine

  • 22 Januari 2014 - 22:35

    Lia:

    hoi tessa geweldig zou wel mee willen lopen veel plezier grt lia

  • 23 Januari 2014 - 06:52

    Dick Kruithof:

    Wow, wat een spannend en leuk geschreven verslag weer zeg. Je maakt zoveel mee dat het wel lijkt of jij 48 uur in een dag hebt zitten! Superstoer wat je aan het doen bent! Have fun! X Dick (ps: zojuist heb ik het even geprobeerd maar de luizen zijn hier niet te vreten...)

  • 23 Januari 2014 - 11:36

    Pierre:

    Hoi Tess het vandaag weer donderdag dus vanavond weer tennis, ik denk ik kijk even op waar is tess nu
    even leuk, kan ik vanavond vertellen hoe het met je gaat!.
    Zie ik vier verslagen en foto's dit is dus even lezen geblazen. na drie uur lezen even een reactie typen.
    Het doet me goed dat je het zo naar je zin heb lekker warm daar zeker en een hoop te beleven zal je site doorspelen naar John de mol dit is veel beter als Utopia wat een belevenissen, gaat je goed !!!!
    let goed op je zelf geniet van alles, maar met mate vooral die coca bladen en kijk ook uit met die bomen
    met geslachtsdelen gaat je goed !!!

    Groetjes
    Pierre


  • 23 Januari 2014 - 16:24

    Jeannette:

    Hoi Tessa, Hier een groet vanuit Waddinxveen.
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Je heb al een hoop gezien en gedaan.
    Blijf nog genieten van alles wat je ziet.
    We blijven je verhalen volgen.

    Groetjes van Martien en Jeannette,

  • 23 Januari 2014 - 16:37

    Jo:

    Tess, wat heb ik weer genoten! Zit hier lekker weg te dromen achter mijn computer :)
    Mis jou wel vandaag! Gaan vanavond uit eten met de fam en zaterdag een feestje voor vrienden en fam.
    Heb van Ties een parachute sprong gekregen, maar ze durft niet mee. Misschien wil jij wel??
    Vandaag de Inca trail, gaaf! Heb net even gekeken op internet en volgens mij ga je heel veel mooie dingen zien!
    kussss van je zus!

  • 23 Januari 2014 - 23:01

    Suus:

    Lieve Tes,

    Hierbij ook nog even een reactie via je site. Wat een super leuk verhaal heb je weer geschreven! Ik kon me alles helemaal inbeelden en met de foto's erbij was het compleet!

    Heel veel plezier met je Inca trail. Ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Liefs Suus

    Ps: gefeliciteerd met je grote zus!

  • 27 Januari 2014 - 14:14

    Arthur:

    Hey leuk! Heel veel plezier he! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 28 Nov. 2013
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 9609

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 05 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: